Despre natura primordiala in Ayurveda

Despre natura primordiala in Ayurveda

Ayurveda, stravechiul sistem de intelepciune si sanatate aparut in India, acum peste 5000 de ani, este cel mai vechi si explica cel mai bine, dupa parerea mea, esenta naturii primordiale a Cosmosului si a fiintelor umane,in egala masura.
Conform filosofiei Samkhya, si a principiilor ayurvedice, care deriva din aceasta, natura macrocosmica (materia originara), numita Prakriti(aspectul feminin), in limba sanscrita, limba in care au aparut tratatele fundamentale,este cea care generneaza si guverneaza Viata (Ayus) in acest univers, sub toate formele sale de manifestare. Aceasta energie care face posibila viata este pusa in complementaritate cu aspectul pur spiritual, numit Purusha, aspectul masculin al Manifestarii..
Din interconectarea acestora a luat nastere Universul, in multiplele sale forme si nuante, precum si fiinta umana ce era vazuta, in acele tratate stravechi precum Charaka Samhita, Sushruta Samhita, etc, ca un veritabil reprezentant al Divinului in Creatie.
Concluzia ce se desprinde din acest aspect este aceea ca omul trebuie sa respecte natura si principiile sale de vietuire, in toate formele in care se manifesta ea. Nuantele ilustreaza doar aspectele de multiplicitate create de Divinitate, in esenta legea fundamentala a Vietii fiind starea de Armonie, pe care trebuie sa o cunoastem prin experienta directa, apropiindu-ne-o in tot ceea ce tine de propria noastra existenta.
Starea de armonie, denumita Sattva in ayurveda, trebuie sa fie scopul si calea prin care ne apropiem de divin, in fapt de natura noastra divina, androginala. Si etimologic, armonia nu poate fi separata si nu poate exista, de fapt, fara Adevar. (Sat- adevar in limba sanscrita). Cultivarea Adevarului in orice act al existentei noastre este misiunea cea mai nobila pe care o putem avea, acest lucru conducand treptat la evolutia noastra pe toate planurile. Nici un plan al manifestarii nu poate fi considerat inferior sau superior, decat in sens limitat si arbitrar. Esentializand totusi, putem afirma cu claritate faptul ca planul spiritual, cu alte cuvinte ceea ce tine de evolutia noastra spirituala (prin atitudini si practici in acest sens) este cel mai important, si reprezinta, in fapt, singura noastra “comoara” veritabila.
In practica yoga, cu care ayurveda este strans corelata (ele provenind din acelasi trunchi de discipline intiatice de o valoare inestimabila), exista asa-numitul decalog, numit Yama si Niyama, adica cele 10 legi spirituale care conduc pe aspirantul care le respecta cu sfintenie , spre desavarsirea spirituala. Rostirea adevarului, iubirea semenilor, a nu dori sa acumulezi bogatii, cultivarea starii de bucurie si recunostinta fata de Viata si de Divin, in acelasi timp, puritatea interioara si exterioara, etc, sunt tot atatea atitudini pe care trebuie sa urmarim sa le manifestam in viata noastra. In ayurveda exista un capitol dedicat exclusiv pentru aceasta, numit Svasthavrita (svasthya– sanatate), adica a obtine si mentine starea de sanatate si armonie, in mod global.
Cultivarea starii de armonie se face si prin adoptarea unei alimentatii naturale, pure, nemodificate, care pastreaza in ea calitatile fundamentale ale alimentelor consumate, precum si energia lor benefica( virya, in sanscrita). Acestea trebuie adecvate la propria noastra tipologie constitutionala (dosha), precum si in functie de anumite caracteristici ce tin de mediul nostru de viata, activitatile pe care le desfasuram in mod constant, clima,varsta, etc. De asemenea, este fundamental sa intelegem faptul ca acestea, odata asimilate in fiinta noastra, genereaza subtile procese de rezonanta, ce ne conduc gradat spre o stare de armonie ce devine apoi o sui-generis “ natura” a noastra, nefiind influentata de mediul exterior in care ne traim viata. Temperatura la care sunt gatite alimentele este importanta, la fel si modul de preparare cel mai potrivit pentru o anume specialitate culinara, combinatiile dintre alimente,etc.
Bucataria ayurvedica este foarte bogata in condimente care potenteaza si imbogatesc gustul si savoarea alimentelor preparate, actionand ca un adevarat catalizator in acest sens.
Printre alimentele sattva-ice putem enumera: fructele, legumele, lactatele, cerealele, untul clarifiat (gheea, un adevarat panaceu sau aliment alchimic cu virtuti terapeutice extraordinare), plantele cu rol armonizator ca busuiocul, turmericul, ashwagandha, coriandrul, cardamomul, scortisoara, etc.
Gusturile alimentelor au de asemenea un rol esential in cultivarea starii noastre de bine. De exemplul gustul sarat are elementul Foc in compozitie, si determina o stare de aspiratie spirituala, cel dulce are energia Pamantului, conducand la o stare de stabilizare si savoare globala, etc.
Starea de Armonie globala se cultiva permanent, prin ganduri, cuvinte si fapte virtuoase, toate acestea contribuind la elevarea plenara a fiintei noastre.
Pentru identificarea ponderii tipologiilor ayurvedice( dosha-urile) in fiinta noastra, va astept la o consultatie ayurvedica personalizata, unde toate aceste aspecte vor fi detaliate in functie de specificul fiintei dumneavoastra.

Sa urmarim sa fim adevarati fii ai lui Dumnezeu, practicand permanent virtutile care ne apropie de Imparatia Sa.

Vasile Scarpet
Lector, consultant si terapeut ayurveda
Tel. 0725 081061

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *