Legatura subtila dintre gusturi (rasa), starile psiho-emotionale si starea de sanatate a fiintei din perspectiva ayurvedica

Legatura subtila dintre gusturi (rasa), starile psiho-emotionale si starea de sanatate a fiintei din perspectiva ayurvedica

Stiinta vietii (ayurveda) a acordat inca din cele mai vechi timpuri o atentie deosebita studierii influentei gusturilor (rasa) asupra starii de armonie pe toate planurile fiintei.

Fiecare din cele 6 gusturi are anumite efecte subtile, care merita studiate, precum si pentru a fi folosite in viata de zi cu zi.
Le vom enumera pe fiecare dintre ele, mentionand efectele lor, atat cele benefice, cand sunt folosite armonios, cat si cele nebenefice, cand sunt folosite in exces.
Ca recomandare generala, amintesc faptul ca trebuie sa preferam alimentele in starea lor naturala, neprocesate, beneficiind astfel de puterea lor hranitoare si vindecatoare intr-un procent cat mai mare.
De asemenea, este foarte important ca gusturile( si energia specifica pe care o genereaza) sa fie adecvate tipologiilor ayurvedice prezente intr-o fiinta si, de asemenea, starii de sanatate (prakriti) sau de afectare ( vikriti) a unei fiinte umane.
In nutritia ayurvedica, exista si notiunile de Virya( puterea activa a unei plante sau aliment), Vipaka( efectul postdigestiv) , precum si cea de Prabhava( efectul paradoxal). Despre aceste aspecte voi detalia in alt articol..

Gustul dulce (madhura rasa) genereaza in fiinta noastra o stare de bucurie, savoare a vietii, multumire si recunostinta fata de Divin, Sursa tuturor aspectelor din Manifestare. Aici amintesc faptul ca trebuie consumate alimente proaspete (fructe, legume), ca de exemplu portocale, caise, piersici, banana, pepene rosu si galben, miere, lapte, unt clarifiat, etc.
In cazul in care consumam produse cu gust dulce in exces, si dizarmonios, in fiinta noastra se genereaza o stare de apatie, letargie, autosuficienta, opacitate mentala, etc. Aici intra zaharul, bauturile carbogazoase, precum si alte produse procesate, care nu tin seama de necesitatile fiziologice subtile ale fiintei.

Gustul sarat (lavana rasa) ne face sa avem o stare de aspiratie spirituala, de progres spiritual autentic, in aspectul pozitiv. Este stare de aspiratie care ii caracterizeaza pe acei saddhu-si care doresc sa evolueze spiritual, indiferent de conditiile exterioare ale lumii in care traiesc.
Gustul sarat in exces duce la o stare de a cauta cu orice pret placerea, hedonismul, generator de declin spiritual si complacere intr-o existenta efemera, lipsita de aspectul spiritual.

Gustul acru (amla rasa) declanseaza in noi, atunci cand il consumam echilibrat, o stare de claritate mentala, discernamant superior, putand astfel evita starile de confuzie si “zapaceala” mentala, care apar in noi atunci cand il consumam in exces. De asemenea, cei care consuma alimente cu gust acru in exces sunt predispusi la stari de ironie si malitiozitate, menite sa ii puna pe cei din jur intr-o situatie neplacuta.

Gustul amar (tikta rasa) genereaza in fiinta celui care il consuma o stare de detasare de aspectele iluzorii, o stare de dez-amagire (iesire din amagire, acesta este sensul ei corect), iar in caz de exces duce la stari de pesimism, lipsa de entuziasm si de orizont, precum si de abandon in fata lucrurilor frumoase care sunt prezente in viata.

Gustul picant (katu rasa) aduce in fiinta o stare de curaj si abnegatie, depasire a unor incercari si obstacole ale vietii, in aspectul sau pozitiv. In cazul excesului, induce stari de manie, furie, iritabilitate si dezechilibru la nivel psiho-emotional.

Gustul astringent (kashaya rasa) ne genereaza in fiinta o stare de interiorizare benefica, atat de necesara starii de observator( martor) lucid si detasat al Vietii in ansamblu. Excesul induce stari de izolare, lipsa increderii in sine, si neparticipare la acest joc sublim care este Manifestarea.

Folosirea in alimentatie a acestor gusturi trebuie sa fie corelata, pentru a avea un impact pozitiv cat mai mare, si cu tipologia constitutionala predominanta a fiintei respective (dosha, in sanscrita), precum si a eventualelor probleme de sanatate de care aceasta deja sufera.

Aplicand aceste concepte stravechi, putem avea o viata plina de armonie si sanatate, pe toate planurile, impartasind aceasta si altor fiinte dornice de o transformare spirituala autentica.

Mai multe detalii despre gusturile si indicatiile lor in functie de tipologia ayurvedica (dosha) puteti afla in cadrul consultatiilor ayurvedice personalizate la care va invit cu drag.

Vasile Scarpet

Lector, consultant si terapeut ayurveda

0725 081061

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *