Ayurveda si yoga- Doua practici autentice, care ne ajuta sa progresam pe calea spirituala
Inca din cele mai vechi timpuri, yoga si ayurveda au fost doua practici spirituale autentice, avand la baza ideea de autocunoastere si armonizare a fiintei umane, pe toate planurile existentei sale. Ele dateaza cam din aceeasi perioada, referintele la ayurveda fiind considerate insa anterioare. Yoga (yug-fuziune, unire a omului cu Divinul), fundamentata in scris prin lucrarea “Yoga sutra” a inteleptului Patanjali, se practica insa de mult mai multa vreme in India, locul sau de aparitie si emergenta spirituala si apoi culturala.
Ayurveda, “stiinta vietii” in sanscrita, dateaza, conform surselor scrise, de acum peste 5000 de ani, fiind considerata o parte a celei de-a patra Vede, Atharva Veda, fiind privita de oamenii acelor timpuri ca cea mai venerata dintre toate. Revelator este faptul ca ambele accentueaza ideea de armonie globala, prin diferite si multiple metode si mijloace pe care ni le pun la dispozitie.
Exista numeroase tehnici de purificare, de exemplu, care sunt comune ambelor cai spirituale, care au rolul de a pregati fiinta umana in cauza sa acceada la un nivel mai profund de intelegere si implicit de evolutie spirituala. Intre acestea, enumar vamana dhauti (gestul elefantului, in limba sanscrita), care purifica excesul de Kapha de la un anumit moment dat, fiind in acelasi timp si un indicator al unei stari de impuritate la toate nivelele fiintei. Diferenta consta in faptul ca, in timp ce vamana dhauti din yoga se face cu ajutorul apei, vamana dhauti din practica ayurveda apeleaza in plus la anumite plante cu rol de eliminare a toxinelor, care amplifica si usureaza acest proces terapeutic. Ea face parte din cele 5 cai de purificare a fiintei, fiind inclusa in seria de procedee numita generic “Panchakarma– cele 5 cai sau 5 actiuni”, alaturi de Virechana (purgatia), Basti (clisma terapeutica), Nasya (tehnica de purificare a cailor nazale), si Rakta Mokshana (eliminarea sangelui impur din fiinta).
Tocmai de aceea putem afirma cu certitudine faptul ca practica simultana si cu asiduitate a ambelor cai spirituale amplifica si face mai rapide procesele de purificare si evolutie spirituala a celor care le urmeaza cu deplina incredere si aspiratie.
Si in ayurveda, si in practica yoga, aceste tehnci de purificare, de exemplu, sunt consacrate unor divinitati protectoare, pentru a avea astfel o integrare divina si o deplina eficacitate. Sunt invocate numele sacre ale lui Shiva, Brahma, si Vishnu, de exemplu (Trimurti sau Trinitatea din panteonul hindus), care au rolul de a ghida pe cei care ii venereaza spre deplina reusita spirituala.
Practicand tehnicile de autocunoastere si armonizare pe care ayurveda ni le pune la dispozitie, putem accede apoi in practica yoga la un nivel superior de intelegere si de integrare spirituala. De exemplu, folosind plantele ca Ashwagandha, Tulsi, etc, obtinem o stare de puritate, calm interior si detasare care ne permit apoi sa practicam cu mai mare succes tehnicile yoga.
Cunoasterea profunda a tipologiilor ayurvedice (dosha-urilor) din propria noastra fiinta ne poate ajuta sa intelegem care ne sunt metodele cele mai potrivite de practica spirituala din yoga, ce posturi corporale (asana-e) sunt mai potrivite in cazul nostru intr-o anumita etapa a evolutiei noastre pe aceasta cale, etc. De exemplu, in cazul in care tipologia Kapha (Apa si Pamant) este in exces in fiinta, putem aborda apoi tehnici specifice de dinamizare a Focului subtil (Tejas), prin practicarea unor asana-e care dinamizeaza Manipura chakra, centrul corespunzator vointei, daruirii si autocontrolului (Nauli kriya, dhanurasana-postura arcului).
In egala masura, in cazul cand ne confruntam cu exces de Vata in fiinta( Aer si Eter), ne putem echilibra prin practicarea unor procedee yoga precum shambavi mudra (fixarea privirii asupra unui punct pe o anumita durata care se cere amplificata progresiv), practicarea unor asana-e care sa amplifica in fiinta elementul Pamant (badrasana- postura tronului), etc.
Pentru a micsora excesul de Pitta in fiinta (Foc si Apa) este necesar sa abordam asana-e care sa armonizeze elementul Foc, de exemplu asane-e care amplifica starea de daruire, abandon al fiintei, yoga mudra fiind una dintre posturile cele mai eficiente in acest caz.
Ajutorul fitoterapiei ayurvedice este nepretuit, putand folosi plante care calmeaza si purifica, precum ashwagandha, tulsi, shatawari, menta, lavanda, eucalipt, brad, etc. Aromoterapia ayurvedica este de asemenea extrem de benefica in aceste situatii, de exemplu uleiul de santal fiind considerat foarte potrivit pentru toate cele trei dosha, in acelasi timp.
Alte modalitati eficiente de echilibrare sunt masajul ayurvedic (folosind uleiuri adecvate ponderii tipologiilor determinate dupa consultatia ayurvedica initiala), meloterapia cu sunete armonioase care faciliteaza punerea la unison cu Divinul, cromoterapia (folosirea unor culori cu efect terapeutic demonstrat, in functie de starea cu care ne confruntam la un anumit moment dat), sauna si baile terapeutice cu esente naturale, cristaloterapia, etc.
De asemenea, este esential sa intelegem faptul ca alimentatia este foarte importanta pe aceste cai spirituale, fiind necesar ca ea sa fie adecvata tipologiilor prezente in fiinta, (in functie de ponderea si starea lor de armonie sau dizarmonie la un moment dat), putand echilibra cu ajutorul unor alimente cu vibratie pura (sattva) starile psihoemotionale dar si pe cele fizice cu care ne putem confrunta, in anumite momente ale existentei noastre.
Insist asupra faptului ca nu exista “retete” unice, anumite practici spirituale putand sa aiba o eficienta mai mare in cazul unei fiinte decat al alteia din multiple cauze ( constitutie, varsta, clima, profesie, nutritie, etc.)
Tocmai de aceea, recomandarea mea este aceea de a evalua, inainte de toate, starea generala de sanatate in cadrul unei consultatii ayurvedice, aceasta oferind apoi repere globale de actiune (nutritie, stil de viata, terapii indicate, atitudini psiho-mentale, etc). Ulterior, cunoscandu-ne cu adevarat fiinta (proces care dureaza in fapt intreaga viata), putem aborda cu mai mare succes practica yoga, conform specificului si necesitatilor subtile ale fiintei noastre.
Abordand cu autenticitate aceste cai spirituale autentice (Ayurveda si Yoga), putem fi siguri ca putem accede la o stare de sanatate, forta interioara si echilibru care sa ne ajute in tot ceea ce ne este dat si necesar sa facem in existenta noastra, putand sa o transformam intr-o adevarata binecuvantare, precum Divinul ne-a daruit-o.
Vasile Scarpet
Lector, consultant si terapeut ayurveda
Tel. 0725 081061