Despre meditatie si aspecte ale acesteia

Despre meditatie si aspecte ale acesteia

In traditia milenara Yoga, meditatia este una dintre cele mai importante tehnici spirituale, prin care orice aspirant sincer si perseverent poate atinge ultima treapta a realizarii, extazul, numit Samadhi in limba sanscrita, limba de popularizare a stiintelor sacre din India. In fapt, meditatia (Dhyana) este cea care precede starea de extaz divin, fiind a saptea in ordinea pe care inteleptul Patanjali, cel care a fundamentat stiinta sacra a Yoga, o considera absolut necesara in realizarea spirituala.
In esenta, starea de meditatie este definita prin modul in care ne putem autoobiectiva starile noastre de constiinta, oricare ar fie ele, din orice moment al vietii noastre. Se urmareste prin practica meditatiei sa stopam fluxul gandurilor noastre, schimbandu-i initial directia, si absorbindu-l in starea de “tacere a mintii”, iar apoi, in a doua faza, sa mentinem constanta aceasta stare, mergand pana la a fi total contopiti cu ea. Se creeaza astfel acel triunghi sacru dintre observator (subiectul care mediteaza), obiectul meditatiei (sau starea corespondenta specifica) si actul meditatiei, toate acestea trei fiind absolut necesar sa fie intr-o concordanta perfecta, pentru a realiza cu succes deplin o stare meditativa autentica.
Intotdeauna, la inceputul practicii spirituale, este firesc sa apara ganduri care ne pot distrage de la acea stare pe care vrem sa o obtinem, dar, cu rabdare si perseverenta, ne putem cufunda din nou in meditatie. Orice gand care apare este sui generis un test spiritual, pe care este foarte bine il trecem cu succes. In acest caz, succesul este insasi starea obtinuta prin actul meditativ, si mentinerea ei pe o durata cat mai mare, in momente in care, practic, nu “meditam”. Sunt anumite posturi care favorizeaza o stare meditativa, cea mai cunoscuta si folosita fiind postura lotusului (padmasana), in care sunt reprezentati maestrii spirituali autentici, precum Buddha, Babaji, Sri Yukteswar,etc. Si Shiva (literal, “cel bland”, in traditia hindusa), -unul dintre cele 3 aspecte ale trinitatii hinduse, avand atributul de Distrugator si Reinnoitor al Universului, alaturi de Brahma Creatorul si Vishnu Pastratorul sau Mentinatorul Universului-, este reprezentat, in multiplele sale aspecte sau ipostaze, in aceasta postura. Dupa cum amintea Osho, in comentariul lucrarii Dhammapada (esentiala in budismul esoteric), postura de lotus este preferata, in mod simbolic, si pentru ca ea ajuta la crearea starii de vid mental, atat de necesara pentru a medita.
Starea de observator (martor) lucid si detasat este, de asemenea, fundamentala in orice act meditativ, noi contemplandu-ne, prin detasarea fata de rezultatele actiunii insasi de a medita, adevarata noastra natura, arhetipala.
Fructele actiunii sunt intotdeauna oferite in mod total si neconditionat lui Dumnezeu Tatal, cel care ghideaza acest proces de reintoarcere la Sursa.
Ca tehnici de meditatie revelate de Shiva insusi, se enumera cele 112 tehnici din Vijnana Bhairava Tantra, fundamentala pentru orice cautator autentic al meditatiei si al tantra-ei, in esenta. Intr-una dintre ele, de exemplu, se mentioneaza urmatoarea tehnica: aceea de a privi un trandafir, de exemplu, fara nici un gand legat de culoare, parfum, forma, etc, simturile resorbindu-se spre interior, spre adevarata Sursa ce l-a creat, Divinul. Ceea ce putem face cand privim orice fiinta, floare, aspect al Manifestarii, este sa o vedem dincolo de aspectele iluzorii si trecatoare, transfigurand realitatea si vazandu-i esenta sa divina, cea care o contine si o determina, fara de care nu ar fi putut lua nastere.
In traditia oriemntala ( hinduism, budism, jainism, taoism, islamism, etc) sunt folosite anumite “suporturi” ajutatoare in meditatie, care nu sunt altceva decat niste “ancore” care sa ne fixeze mentalul si spiritul in ansamblu, in acea stare de meditatie pe care ne-o dorim. Acestea sunt anumite sunete subtile sau silabe sacre de rezonanta cu divinitatea (mantra-ele), sau gesturi ritualice de conectare la energia anumitor aspecte divine (mudra-ele), care declanseaza o energie extrem de subtila ce ne apropie de aspectul pe care dorim sa-l evocam in fiinta noastra, precum si obiecte ritualice ( mala-uri- reprezentari ideografice ale anumitor Puteri Cosmice sau anumitor maestri spirituali), ori simboluri exterioare care faciliteaza intrarea intr-o stare de meditatie autentica, precum tamaia, betisoarele parfumate de santal, busuiocul, smirna, isopul, si altele).
In traditia Japa Yoga, se folosesc anumite sunete care se repeta neintrerupt, punandu-ne in comuniune cu diferite aspecte ale divinitatii, un exemplu in acest sens fiind Shiva Ardhanarishvara, in ipostaza sa androginala, in care polaritatile prezente in Manifestare (Yin si Yang, masculin si feminin, Soare si Luna), sunt revelate intr-o simbioza perfecta.

De remarcat este faptul ca starea de meditatie, sau de a fi meditativ ca fiinta, ar trebui extinsa in orice aspect al vietii noastre, numai acest lucru facand posibil progresul spiritual autentic. In orice actiune a noastra, ar trebui sa fim constienti de importanta ei, imediata sau ulterioara, sa fim prezenti total in acel act, precum si sa dobandim treptat capacitatea de a ne vedea dincolo de actiunea in sine, sau deasupra ei, neidentificandu-ne in mod limitator cu ea.
Cand mergem, sau cand mancam, cand ascultam sunetele naturii, de exemplu, sa fim atenti la ce declanseaza in fiinta noastra acele aspecte, cum ne impregnam cu energia lor subtila, ce aduce ea nou in propria noastra fiinta.
O metoda foarte eficienta pentru a dobandi starea de liniste interioara este aceea de a asculta in surdina muzica clasica (recomand aici muzica lui Johann Sebastian Bach sau Ludwig van Beethoven, de exemplu), care sunt un fundal foarte potrivit, prin maretia si solemnitatea lor, in inducerea unei stari de meditatie autentice.
De asemenea, meditatia cu sunetele bolurilor (clopotelor) tibetane, care are rolul de a ne purifica fiinta de toate impregnarile negative acumulate, deplasarea din natura si ascultarea intr-o atmosfera interiorizata a sunetelor emise de pasari, arbori, etc.

Meditatia evoca acea natura arhetipala a noastra, care ni se reveleaza de fiecare data cand dorim sa ne intoarcem in esenta fiintei, sau, asa cum spunea Mircea Eliade, la “mitul eternei reintoarceri”, fara inceput si fara de sfarsit.

Sa meditam plini de iubire si de liniste, acum si intotdeauna…

Mai multe detalii, in modulul aprofundat DE YOGA SI AYURVEDA pe care il voi sustine in curand.
INSCRIERILE SE POT FACE LA NUMARUL DE TELEFON DE MAI JOS.

MULTUMESC!

Vasile Scarpet
Lector, consultant si terapeut ayurveda
0725 081061

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *