Concentrarea in practica yoga- Aspecte si efecte spirituale
In practica yoga, concentrarea (dharana) este considerata una dintre cele mai importante “unelte” spirituale prin care putem dobandi realizarea spirituala, precedand meditatia (Dhyana) si apoi extazul divin (Samadhi), etapele ultime ale caii spirituale. Metodele pe care practica yoga atenta, corecta si perseverenta ni le pune la dispozitie sunt foarte numeroase in acest sens, desi toate exprima un adevar sacru si atemporal: mintea concentrata ajuta la dobandirea si apoi mentinerea unor stari si realizari spirituale, care sa ne ajute apoi in toate actiunile pe care le intreprindem.
Exista anumite “chei” care ne favorizeaza intrarea in starea de concentrare profunda, una dintre acestea fiind retragerea simturilor sau pratyahara (in limba sanscrita), ce ofera cadrul atat de necesar concentrarii mentale. O tehnica straveche foarte eficienta in acest sens este aceea de a privi flacara unei lumanari, la inceput timp de cateva minute, mergand apoi progresiv pana la durate mai mari, in conformitate cu capacitatea noastra de concentrare si mentinere a atentiei. De asemenea, o alta, la fel de eficienta ca efecte este aceea de a privi o bila alba (sau o minge de tenis de masa) , pe un suport de culoare neagra, contrastul rezultat oferindu-ne posibilitatea de a ne spori treptat capacitatea de a ne concentra utilizand aceasta tehnica. Ea poarta numele de shambavi mudra (mudra- gest ritual in practica esoterica orientala), si este esentiala pe calea yoga, la orice nivel ne-am afla.
Este indispensabil sa mentinem si sa amplificam apoi aceste stari, observand treptat faptul ca suntem mai clari, mai eficienti si mai bine ghidati in tot ceea ce gandim, spunem sau facem, in viata de zi cu zi. Unitatea dintre gand, cuvant si fapta este obligatorie in practica spirituala, acest lucru ajutandu-ne sa dobandim apoi o hotarare de nezdruncinat in toate actiunile pe care ni le asumam, indiferent de natura acestora. Anumite mantra-e (sunete subtile de rezonanta cu anumite aspecte ale divinitatii, in hinduism) sunt un sui generis “suport” al starii noastre de fixare in respectiva stare pe care vrem sa o obtinem si sa o mentinem apoi. Prin invocarea si rostirea mentala sau cu voce tare a respectivelor mantra-e, noi ne “ancoram” in aceasta noua realitate pe care ne-o ofera practica spirituala.
Ca amanunte practice, se recomanda realizarea tehnicilor de concentrare mentala dimineata, cand fluctuatiile gandurilor sunt mai putin prezente, sau seara, cand linistea ne ofera cadrul necesar de a realiza cu succes asemenea tehnica. Ca si discipline sau ramuri din traditia Yoga care se axeaza pe aceste aspecte in mod preponderent, se poate enumera calea Raja Yoga, precum si Japa Yoga, Mantra Yoga si Laya Yoga.
Ca suporturi exterioare se pot folosi yantra-ele (suporturi geometrice, diagrame care evoca campul de forta ale unei anumite puteri cosmice, din traditia Dasha Maha Vidya– cele 10 Mari Puteri Cosmice din cosmologia hindusa), picturi reprezentandu-l pe un anumit maestru spiritual, fondatorul unei scoli spirituale ( de exemplu Swami Shivananda, Sri Ramana Maharshi, Sri Aurobindo, etc), precum si prezentarile pictografice ale Puterilor Cosmice (de exemplu Tara, Marea Putere Cosmica a Iubirii si Compasiunii Divine,intalnita si venerata in egala masura in hinduism si in budismul tibetan), sau a lui Shiva, in diferitele sale aspecte si ipostaze de manifestare.
Concentrarea ferma si perseverenta a atentiei pe anumite aspecte creeaza conditiile necesare trecerii anumitor probe care ne apar la un anumit moment dat in cale, slefuindu-ne apoi spre alte si alte incercari pe care, cu ajutorul concentrarii, dar si ale unei anumite devotiuni specifice, le putem trece cu succes.
Ca si in alte aspecte ale practicii yoga, concentrarea este ceva care se deprinde gradat, incepand cu anumite intervale mai scurte, marind apoi durata si mai ales calitatea actului respectiv, pana in punctul in care putem afirma, cu deplina obiectivitate, faptul ca puterea noastra de concentrare si focalizare mentala a crescut simtitor, contribuind in mod esential la starea noastra generala de eficienta, pe care ne-o dorim manifestata in toate domeniile vietii noastre in ansamblu.
Dupa cum afirma fondatorul daoismului, Lao Tse, “orice calatorie de o mie de leghe incepe cu primul pas”, asa putem pasi si noi pe drumul anevoios, dar atat de frumos si revelator al descoperirii adevaratei noastre esente, divine.
MAI MULTE DETALII PUTETI AFLA IN CADRUL MODULULUI INTEGRAT DE AYURVEDA SI YOGA PE CARE IL VOI INCEPE IN CURAND. REZERVARI SI DETALII LA NUMARUL DE MAI JOS.
MULTUMESC!
Vasile Scarpet
Lector, consultant si terapeut ayurveda
0725 081061